Osteopaatti Petri Vuorjoki

Osteopatia

Osteopatia ei ole pelkästään tekniikkaa, vaan pikemminkin herkkää ja yksinkertaista filosofiaa. Kun sitä sovelletaan käytäntöön, se voi aikaansaada ratkaisevia muutoksia ihmisen terveydessä.

Nimi osteopatia tulee Kreikan kielen sanoista osteon (luu) ja pathos (kärsimys, sairaus). Osteopatia ei kuitenkaan liity yksinomaan luun sairauksiin. Peruslähtökohtana tässä amerikkalaisen lääkärin Andrew Taylor Still´in 1870-luvulla kehittämässä terapiassa on tuki- ja liikuntaelimistö.

Elämä on dynaaminen prosessi, johon liittyy jatkuva muutos ja liike.

Osteopaattinen hoitotapa

Osteopaattinen hoitotapa on kokonaisvaltaista kehon toiminnan ymmärtämistä. Sairaus ja terveys eivät ole toistensa vastakohtia, vaan kehon toiminta värähtelee jatkuvasti näiden kahden tilan välillä. Keho yrittää koko ajan sopeutua sisäisen ja ulkoisen ympäristön vaatimuksiin muuttamalla, vastustamalla ja neutralisoimalla fyysisiä ja psyykkisiä paineita. Kehon kyky mukautua ja sopeutua stressiin on terveyden mittapuu. Jos sopeutuminen tapahtuu ilman voimakkaita seurauksia, keho pysyy terveenä. Häiriötilan jatkuessa pitkään kehon omat voimavarat saattavat vähentyä, sisäinen tasapaino järkkyy ja ihminen sairastuu. Sairauden ilmeneminen näkyy ensin häiriintyneenä liikkeenä ja liikkeen rajoittumisena. Mitä staattisempi ja jäykempi keho on, sitä enemmän se tarvitsee hoitoa.

Mitä osteopaatti tekee?

Tuki- ja liikuntaelimistö on kehon suurin järjestelmä ja se kuluttaa eniten energiaa. Osteopaatti tutkii kehon vapaata liikkumista. Hänen sormensa tekevät diagnoosin ja hoidon. Tutkimuksessa käydään läpi kehon ryhti, liikkuvuus, tasapaino ja rakenne. Esimerkiksi selkärangasta hän tutkii rangan joustavuutta ja liikkuvuutta, koska ilman näitä ominaisuuksia verenkierto, lymfakierto ja hermojen toiminta heikentyvät. Osteopaatin tunnuslause Tri Still´in mukaan on: ”Etsi vika, korjaa se ja jätä keho rauhaan”. Tämän periaatteen mukaan paraneminen on kehossa itsessään ja hoito suunnataan paranemista estävien rajoitteiden poistamiseen.

Kun alkuhaastattelu on tehty, osteopaatti hoitaa rytmisin liikkein tuki- ja liikuntaelimistöä. Näin lisätään kehon vitaliteettia, jolloin kehon omat itsesäätely- ja paranemismekanismit korjaavat häiriön. Hoitomenetelminä ovat nivelten, lihasten ja nikamien pehmeä, rytminen liikuttaminen tavoitteena vapauttaa liikerajoituksia. Elastisuutta parannetaan myös manipulaatioilla ja venytyksillä. Näissä tekniikoissa käytetään ulkoista voimaa. Elimistön sisällä olevia voimia elvytetään minimaalisilla tekniikoilla, joissa osteopaatti ”kuuntelee” käsillään. Näitä ovat kraniaali- eli kallotekniikat, MET- eli lihas energiatekniikka, niveliin ja nikamiin kohdistetut ligamenttitekniikat sekä sisäelinten viskeraalitekniikka.

Jokainen ihminen on yksilöllinen, joten hoitosuunnitelma tehdään jokaiselle potilaalle erikseen.

Osteopaatti tekee tarvittaessa yhteistyötä terveydenhuolto-henkilökunnan, lääkärien, homeopaattien, fysioterapeuttien, hierojien sekä muiden terapeuttien kanssa, tavoitteena varmistaa paras mahdollinen hoitotulos asiakkaan hoidossa.

Osteopaattisen hoidon tulisi kestää n. puoli tuntia. Liian pitkä hoitoaika vähentää kehon kykyä palautua kohti terveyttä. Siksi osteopaatti myy hoidon eikä aikaa.

Kuka hyötyy osteopaattisesta hoidosta?

OMT (osteopathic manipulative treatment) eli osteopaattinen hoito voi auttaa monia ihmisiä ikään tai taustaan katsomatta. Sillä voi:

• helpottaa kipuja
  • parantaa terveyttä
  • lisätä liikkuvuutta kehossa

Osteopatiaa käytetään usein lihas/nivelkipujen hoidossa, mutta se voi parantaa potilaan terveyttä monissa muissa terveysongelmissa, kuten esim.:

• astma
  • poskionteloiden häiriöissä
  • rannekanavan ahtautumassa
  • migreenissä ja muissa päänsäryissä
  • kuukautishäiriöissä
  • unettomuudessa
  • erilaisissa stressitiloissa

Tästä näkökulmasta osteopatia täydentää tai jopa korvaa lääkkeet tai kirurgisen hoidon. Osteopatia tuo tärkeän lisän terveydenhuoltoon.

Osteopaatti

• opettaa asiakasta sairauksien ja vammojen ennaltaehkäisyssä kohti terveellisempää elämäntyyliä.
  • tarkastelee asiakasta kokonaisuutena, ei keskity pelkästään oireisiin.
  • auttaa kehoa parantamaan itse itseään.
  • ymmärtää, että kaikki kehon osat ovat yhteydessä toisiinsa ja vaikuttavat toisiinsa.
  • on erikoistunut hermoihin, lihaksiin ja luihin.
  • on kurssitettu laajasti käyttämään erilaisia osteopaattisia menetelmiä.